Datakultur Hem - Användarvillkor för Datakultur
Avatarbild på författaren Datakultur

Användarvillkor för Datakultur

Skriven av Datakultur, 4 August 2015

AVTALSVILLKOR – WEBBHOTELL

Allmänt

Dessa villkor äger tillämpning på avtal som Kunden tecknar med Datakultur i Skåne AB, nedan kallat Datakultur, avseende abonnemang för webbhotellsamt e-posttjänst. Avtalet anses ha träffats först när Kunden registrerats av Datakultur. Webbhotelltjänsten innebär att Datakultur tillhandahåller server-utrymme enligt specifikation för Kunden att använda enligt dessa villkor för exempelvis webbpublicering, e-post och backup. I tjänsten ingår också eposthantering för Kunden över Internet enligt specifikation.

Avtalstid

Avtalstiden börjar löpa då Kunden registrerats av Datakultur. Abonnemang av webbhotell och e-post löper årsvis och förlängs per automatik med samma tidsperiod om inte skriftligt meddelande via post eller e-post om uppsägning inkommit till Datakultur senast 30 dagar före abonnemangets upphörande. Sägs abonnemanget upp efter det att avtalet förlängts med ytterligare ett år återbetalas inte abonnemangsavgiften för det innevarande året.

Avgifter/Betalningsvillkor

Avgifter utgår enligt Datakulturs vid var tid gällande prislista för tjänsten. Avgiftsändringar skall av Datakultur aviseras senast 30 dagar i förväg. Datakultur förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan ändra priser för abonnemang om den är direkt relaterad till förändring av valutakurser, skatt eller liknande statlig pålaga. Betalning sker i förskott mot av Datakultur utställd faktura och skall erläggas senast 15 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Anmärkning mot utställd faktura skall ske inom 10 dagar från fakturadatum i annat fall förfaller Kundens rätt till invändning. Kunden skall omgående skriftligen meddela Datakultur adressändring.

Bandbredd och e-postanvändning

Kunden godkänner att bandbredd och diskanvändning ska användas på en rättvis användning. Webbplatser som förbrukar mycket hög bandbredd eller Utrymme på en regelbunden basis inaktiveras och kunden måste leta efter en annan webbhotell leverantör för att tillgodose de höga personalbehoven. Datakultur kommer att övervaka Kundens bandbredd och diskanvändning. Datakultur ska ha rätt att vidta korrigerande åtgärder om kundens bandbredd eller diskanvändning överskrider den godkända användning. Sådana korrigerande åtgärder kan inbegripa en bedömning av tilläggsavgifter, frånkoppling eller upphörande av någon och alla tjänster, eller uppsägning av detta avtal, vilka åtgärder som skall vidtas är helt upp till Datakultur. Om Datakultur tar korrigerande åtgärder enligt detta avsnitt, ska kunden inte ha rätt till återbetalning av några avgifter betalas i förskott innan en sådan åtgärd. Diskutrymmet  är avsedd för normal, webbhotell relaterade bruk, och är begränsad till webbfiler, e-post och innehållet i de värd webbplatser, inte för lagring av media eller andra data. Diskutrymme får inte användas som offsite lagring (t.ex. avlägsna säkerhetskopior) för elektroniska filer eller för tredje parts e-post eller FTP-värdar.

Kundens ansvar

Kunden svarar själv för innehåll, utformning, underhåll och skötsel av dennes webbsidor samt informationen som överförts till www-servern. Innehåll och utformning får inte bryta mot lag eller i övrigt anses opassande eller stötande eller skada Datakultur eller annan part. Datakultur svarar ej för innehåll på serversystemet. Kunden förbinder sig att förvara och hantera lösenord och därtill hörande instruktioner skyddade från obehörig åtkomst och omedelbart meddela Datakultur om så inte skett.
Förbjudet är att sälja vidare tilldelat diskutrymme samt handlande som negativt påverkar Datakulturs system, andra Kunder eller Internet i sig självt. Vad detta är bedömer Datakultur vid uppkommet tillfälle. Kund som använder sig av Microsoft Frontpage och liknande programvaror och själv ändrar säkerheten på det tilldelade webbutrymmet ansvarar själv för att de tilldelade rättigheterna och behörigheterna är korrekta. Kunden ansvarar för sitt kontonamn och lösenord. Kunden har inte rätt att använda serverprogramvara utan Datakulturs tillstånd, såsom t ex irc bot, eggdrops och egna servrar. Kunden har inte rätt att sälja vidare diskutrymme eller serverutrymme. Kunden äger lösenord och material /webbplats placerat på Kundens hyrda serverutrymme. Kund får inte göra reklam för, tillhandahålla eller på annat sätt göra att Datakulturs servrar används till massbrev om inte mottagaren i förväg gett sitt samtycke till detta. Gäller även spam, marknadsföring/korspostningar i Usenet-newsgrupper.

Datakulturs ansvar

Datakulturs ansvar är begränsat till sakskador som orsakats genom grov försummelse av Datakultur. Datakulturs skadeståndsansvar för sakskador omfattar endast ersättning för direkt förlust och är årsvis begränsat till ett basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring, oavsett omfattningen av de skador som inträffat under året. Ersättning utgår inte i något fall för indirekt skada, t.ex. förlorad vinst, minskad produktion eller omsättning i rörelse, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtalet.

Datakultur administrerar endast registreringen av domännamn och tar ej något ansvar för domännamnens riktighet eller giltighet. Datakulturs sökfunktion för lediga domännamn är ingen garanti för att namnet är ledigt att registrera.

Datakultur garanterar att åtkomst enligt ovan ges med så små avbrott som möjligt dygnet runt, alla dagar på året. Avbrott för säkerhetsarbete kan förekomma samt ovan nämnda avbrott på grund av force majeure. Garantin omfattar inte åtkomsthinder beroende på Kundens egen uppkoppling, uppkopplingsleverantör eller tekniska problem mellan Datakulturs uppkopplingspunkt och Kundens uppkopplingspunkt.

Support

Datakultur tillhandahåller support avseende frågor som rör webbhotelltjänstens funktion samt utförande av begärda förändringar och tillägg rörande tjänsten. Support ges per mail och efter Datakulturs tillgängliga resurser per telefon eller enligt enskild överenskommelse.

Avstängning

För det fall Kunden bryter mot villkoren har Datakultur rätt att omedelbart avstänga Kundens abonnemang utan ekonomisk ersättning eller skyldighet att betala tillbaka tidigare inbetalningar. Datakultur har rätt att kontrollera informationen på Kundens lagringsutrymme.

Nätanvändning

Kunden äger inte i något fall söka obehörig åtkomst till anslutna datorer, eller obehörigen använda, förstöra eller förvanska information i Datakulturs nät. Kunden får inte ta del av eller till utomstående vidarebefordra sådan information.

Datakultur har inte ansvar för och kan inte hållas skadeståndsskyldig för de fall behörig eller obehörig gör intrång i Kundens eller Datakulturs datorresurser och skaffat sig tillgång till, förstör eller förvanskar information.

Ångerrätt

Enligt Lag (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har en Kund, som är konsument, rätt att frånträda ett distansavtal (ångra sig).

Konsumenten ger härmed sitt samtycke till att tjänsten påbörjas under ångerfristen och därmed har konsumenten inte någon ångerrätt.

Sekretess

För tjänsten gäller tillämpliga sekretessbestämmelser. All information om Kunden sparas för internt bruk av Datakultur och lämnas inte ut till annan part utan skriftlig tillåtelse från Kunden. Dock äger Datakultur rätt att till polis eller annan myndighet lämna ut all information om Kunden för det fall Kunden misstänks ha gjort sig skyldig till brott.

Force Majeure

Datakultur är befriad från ansvar för brott mot detta avtal orsakade av omständigheter utanför Datakulturs kontroll såsom olyckshändelse, brand, åsknedslag, explosion, krig, upplopp, översvämning, hårt väder, allmän knapphet på transporter, varor eller energi, myndighetsåtgärder, fel eller förseningar i anslutna nät, arbetskonflikt eller underlåtenhet från någon som Datakultur uttryckligen inte åtagit sig ansvar för.

Överlåtelse

Datakultur äger rätt att när som helst överlåta detta avtal. Kunden äger inte rätt att överlåta detta avtal utan att Datakultur på förhand lämnat sitt skriftliga godkännande.

Tvist

Tvist angående tolkning eller tillämpning av avtal skall avgöras genom förenklat skiljeförfarande enligt Stockholms Handels-kammares bestämmelser. Skiljeförfarandet skall äga rum i Malmö och svensk rätt skall tillämpas. Förfarandet skall ske på svenska.

För förfallna obetalda fordringar för tillhandahållen tjänst äger dock part anhängiggöra talan inför allmän domstol. Anspråk med anledning av avtal skall, för att kunna göras gällande, framställas skriftligen till den andra parten senast 3 månader efter det att rätt till anspråk uppstod.


Klicka här för support